معهد الصحافه
b]ازيك يابشمهندس (ه)عامل (ه) ايه هتفضل تلف كتير كده يلا ادخل سجل معانا[/b]
لمعرفه النتيجه تابع الموقع ده
http://www.mohe-edus.edu.eg/default.aspx
اداره المنتدى
معهد الصحافه
b]ازيك يابشمهندس (ه)عامل (ه) ايه هتفضل تلف كتير كده يلا ادخل سجل معانا[/b]
لمعرفه النتيجه تابع الموقع ده
http://www.mohe-edus.edu.eg/default.aspx
اداره المنتدى
معهد الصحافه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

تتمنى ايه فى 2010

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mohamed_gamal7574
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات
mohamed_gamal7574

ذكر

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 28, 2009 10:54 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
[/size]
اولا كل سنه وانتم طيبين ويارب تكون سنه سعيدة عليكم وعليا وعلى كل البشر ويارب تكون سنه احسن من اللى قبلها

كل واحد يقولى بقى ايه اللى مقدرتش تحققه فى 2009 وتتمنى انك تحققه ان شاء الله فى 2010

.jpg.html]تتمنى ايه فى 2010 Thz7nndffdm3
moha
المشرف العام
المشرف العام
moha

ذكر
تاريخ الميلاد : 28/04/1990
الموقع www.sahafa-edu.com

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 30, 2009 1:15 pm

حكم الأحتفال برأس السنه ؟؟!

تهنئة الكفار بعيد الكريسمس أو غيره من أعيادهم الدينية حرام بالاتفاق ، كما نقل ذلك ابن القيم - يرحمه الله - في كتاب ( أحكام أهل الذمة ) حيث قال : " وأما التهنئة بشعائر الكفر المختصة به فحرام بالاتفاق ، مثل أن يهنئهم بأعيادهم وصومهم ، فيقول: عيد مبارك عليك ، أو تهْنأ بهذا العيد ونحوه ، فهذا إن سلم قائله من الكفر فهو من المحرمات وهو بمنزلة أن يهنئه بسجوده للصليب بل ذلك أعظم إثماً عند الله ، وأشد مقتاً من التهنئة بشرب الخمر وقتل النفس ، وارتكاب الفرج الحرام ونحوه ، وكثير ممن لا قدر للدين عنده يقع في ذلك ، ولا يدري قبح ما فعل ، فمن هنّأ عبداً بمعصية أو بدعة ، أو كفر فقد تعرض لمقت الله وسخطه ." انتهى كلامه - يرحمه الله - .
وإنما كانت تهنئة الكفار بأعيادهم الدينية حراماً وبهذه المثابة التي ذكرها ابن القيم لأن فيها إقراراً لما هم عليه من شعائر الكفر، ورضى به لهم ، وإن كان هو لا يرضى بهذا الكفر لنفسه ، لكن يحرم على المسلم أن يرضى بشعائر الكفر أو يهنّئ بها غيره ، لأن الله تعالى لا يرضى بذلك كما قال الله تعالى : { إن تكفروا فإن الله غني عنكم ولا يرضى لعباده الكفر وإن تشكروا يرضه لكم } وقال تعالى : { اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام ديناً } ، وتهنئتهم بذلك حرام سواء كانوا مشاركين للشخص في العمل أم لا .

وإذا هنؤنا بأعيادهم فإننا لا نجيبهم على ذلك لأنها ليست بأعياد لنا ، ولأنها أعياد لا يرضاها الله تعالى ، لأنها إما مبتدعة في دينهم وإما مشروعة لكن نسخت بدين الإسلام الذي بعث الله به محمداً إلى جميع الخلق ، وقال فيه : { ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } . وإجابة المسلم دعوتهم بهذه المناسبة حرام ، لأن هذا أعظم من تهنئتهم بها لما في ذلك من مشاركتهم فيها .

وكذلك يحرم على المسلمين التشبه بالكفار بإقامة الحفلات بهذه المناسبة ، أو تبادل الهدايا أو توزيع الحلوى ، أو أطباق الطعام ،أو تعطيل الأعمال ونحو ذلك لقول النبي صلى الله عليه وسلم : { من تشبّه بقوم فهو منهم } . قال شيخ الإسلام ابن تيميه في كتابه : ( اقتضاء الصراط المستقيم مخالفة أصحاب الجحيم ) : " مشابهتهم في بعض أعيادهم توجب سرور قلوبهم بما هم عليه من الباطل ، وربما أطمعهم ذلك في انتهاز الفرص واستذلال الضعفاء " . انتهي كلامه يرحمه الله .

ومن فعل شيئاً من ذلك فهو آثم سواء فعله مجاملة أو توددا أو حياء أو لغير ذلك من الأسباب لأنه من المداهنة في دين الله، ومن أسباب تقوية نفوس الكفار وفخرهم بدينهم .

والله المسئول أن يعز المسلمين بدينهم ، ويرزقهم الثبات عليه ، وينصرهم على أعدائهم ، إنه قوي عزيز . ( مجموع فتاوى ورسائل الشيخ ابن عثيمين 3/369 ) .

mohamed_gamal7574
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات
mohamed_gamal7574

ذكر

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 30, 2009 11:33 pm

اولا يا سامح انت قفلت الموضوع على اى اساس وبعدين انا مقلتش نحتفل افهم كلامى كويس من فضلك انا ولا قلت نحتفل ولا نعمل حفله وعلى ما اظن ان كلامى واضح ومش شايف اى داعى انك تقفل الموضوع المفروض ترجعلى الاول ع اساس يعنى انى مشرف ع القسم ده
واسف ع الاطاله
moha
المشرف العام
المشرف العام
moha

ذكر

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 31, 2009 12:58 am

أنا متفق معاك إنك مقلتش إننا نحتفل برأس السنه بس إنت لو فكرت بجد هتجد إنك مفروض تعزى نفسك فى السنه الجديده
لأنك كل ثانيه تمر من عمرك أنت تحاسب عنها إما لك أو عليك قربت من ربنا أكتر ولا بعدت عن ربنا ..... يأخى حتى من باب أولى أنك كنت تتكلم عن السنه الهجريه الجديده وهجره النبى صلى الله عليه وسلم ولا أنا بكلم غلط لو فعلا إنت مش نيتك إنك تحتفل فخلاص إتكلم فى الحاجه اللى تخصك "دينك"

ثانيا .... أنا قفلت الموضوع لأنى كأداره أنا مبحبش مواضيع ذى ديه تكون على المنتدى وأظن إحنا هدفنا إن إحنا نأخذ بأيد بعض للجنه وإعلم إن الأمه لم تُذل إلا بعدم الأعتزاز بدينها وإنخدعها بالغرب وفتنته .... وياريت تقرأ موضوع "جورج والعيد "هتفهم كلامى كويس ....ومع ذلك إنت فتحت الموضوع وأنا هسيبه بس عشان الأعضاء يقولوا رأيهم فى الموضوع فقط وياريت متزعلش منى أنا مليش هدف غير إحقاق الحق كما قال تعالى "وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ ".........
mohamed_gamal7574
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات
mohamed_gamal7574

ذكر

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالجمعة يناير 01, 2010 10:37 pm

بص انا هارد عليك بس بخصوص السنه الهجريه وهجره الرسول صلى الله عليه وسلم انا بقالى فتره كبيره مكنتش بخش المنتدى للاتشغالى ولو كنت بخش ساعتها كنت برضو نزلت وهنتكم بالسنه الهجريه الجديده وبعدين يا سامح انت بتقول ان مبتحبش المواضيع اللى زى دى فى المنتدى بتاعك سورى موضوعى ده هتلاقيه فى كل منتدى محترم لانه ببساطه موضوع عادى الاداره لما تيجى تقفل موضوع لازم يكون فيه اساءه للاديان السماويه او اهانه لشخص ما او موضوع اباحى لكن انك تقفل موضوع عادى جدا بس عشان معجبكش صدقنى يا سامح مفيش اداره بتعمل كده موضوعى عادى جدا امنيتك ايه فى السنه الجديده خلاص الامانى بقت حرام ولا انى اكون فرحان بالسنه الجديده وبتمنى من ربنا سبحانه وتعالى انها تكون سنه سعيده وكمان الاخ كلاو بيشكرك اوى محسسنى انك قفلت موضوع فى اهانه للدين استغفر الله او شؤ مخل بالاداب يا سامح المنتدى ده مش بتاعك لوحدك لا ده بتاع كل عضو مشترك فيه لانه ببساطه يحمل اسم المعهد اللى بندرس فيه فان موضوع يعجبك او ميعجبكش دئ حاجه تخصك انت ياريت محدش يزعل من كلامى ربتا يعلم انا بحترم كل واحد فيكم وبقدره اد ايه واسف ع الاطاله
شكرا
moha
المشرف العام
المشرف العام
moha

ذكر

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالجمعة يناير 01, 2010 10:44 pm

أنا يامحمد أحب أقولك إن أنا أولا مقلتش إن المنتدى بتاعى ويعلم ربنا إنى مقلتش الكلام ده وفى قلبى أى شىء من الكلام اللى فى الرد اللى فات وياسيدى إفرح بالسنه الجديده أنا ربما كان ردى لاذع شويه بس إلتمس لأخاك سبعين عذرا كما قال النبى صلى الله عليه وسلم عشان أنا معلش غيور شويه ومبحبش أى حاجه من أعياد الكفار كفايه اللى عملينه فينا ومعلش ليك مره تانيه

صــــــــــــــــــــــــــــــافى يالـــــــــــــــــــــــــــــــــــبن
mohamed_gamal7574
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات
mohamed_gamal7574

ذكر

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالجمعة يناير 01, 2010 10:45 pm

مفيش حاجه يا سامج وياريت متزعلشى متى وبرضو كلاو ميزعلشى ربنا يعلم انى بعتبر كل عضو هنا اخ ليا وحليب يا قشطه
aryg
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات
aryg

انثى
الموقع فى بلاد العجايب

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالسبت يناير 02, 2010 10:18 pm

اتمنى ان ربنا يوحد صفوف الامه الاسلاميه
ويهدى المسلمين ويصلح ذات بينهم
ويوفقنا جميعا الى ما يحبه ويرضاه وينجحنا السنه دى ونطلع بتقدير عالى ان شاء الله
شكرا محمد على الموضوع
وان كان فيه اختلاف بس انا شايفاه عادى مع احترامى لجميع الاراء
انما الاعمال بالنيات وانما لكل امرى ما نوى
mohamed_gamal7574
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات
mohamed_gamal7574

ذكر

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالسبت يناير 02, 2010 10:24 pm

شكرا ع مرورك ويارب يسمع منك ربنا
claw
عضو VIP
عضو VIP
claw

تتمنى ايه فى 2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: تتمنى ايه فى 2010   تتمنى ايه فى 2010 I_icon_minitimeالسبت يناير 02, 2010 11:56 pm

تتمنى ايه فى 2010 Icon_exclaim محمد انا مقصدش اضايقكك
انا شكرة سامح علشا ذكر قول العلماء في مسالة التهنئة بالعام الجديد
بس
ولو ا بتسال عن امنيتي
تتمنى ايه فى 2010 Icon_eek تتمنى ايه فى 2010 Icon_eek تتمنى ايه فى 2010 Icon_eek
اجب بنفسك

تتمنى ايه فى 2010
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-